leka-2019.reismee.nl

1e visdag

De eerste visdag stond in het teken van opstarten van het visgebeuren. Hengels optuigen en de boten installeren. Helaas waren de harde regen en natte sneeuw een grote spelbreker. Eind van de dag klaarde het weer wat op en zijn we ‘s avonds het water nog op gegaan. Met het avondeten was in iedergeval niets mis.

De heenreis

De reis is zeer voorspoedig gelopen, al had het vliegtuig een beetje vertraging. De overstap naar de trein was eenvoudig, de volgende overstap naar de bus was volgens het schema slecht 6 minuten, spannend dus. Gelukkig belde de zeer behulpzame conducteur de buschauffeur zodat hij wist dat we er aankwamen met 6 koffers, 4 koelboxen, 10 stuks handbagage en het hengelpakket van 220 cm. Het was even zweten om alle spullen over te brengen maar lukte vlotjes. De uitdaging daarna was om op tijd de snelferry in Namsos naar Leka te halen, de buschauffeur werkte heel erg mee door de ferry te bellen en de bus naast de ferrydeur te parkeren. In vliegende vaart de boel verhuisten op die manier stonden we al om 18:30 uur op het eiland..... een record en een wereld van verschil zo opeens hoog in Noorwegen te staan.

Inpakken de laatste loodjes

Gisteren druk in de weer geweest met de inpaksessie in Woerden. Om al die hengels van de 5 vissers ordentelijk in kokers te krijgen zodat ze ook de reis gaan overleven was een hele klus. Gelukkig was George van de partij om te assisteren. Mijn eigen koffer waar alle visspullen een kwart - koffer in beslag nemen en de winterlaarzen die pas ruimte kosten zitten erin. De visoveral en een deel van de kleding in een een vacuumzak in de andere helft van de koffer. Vanmiddag weer naar Woerden om de 2 koelboxen met levensmiddelen te verpakken. Morgen om 5:30 uur de taxi, we gaan om 9:20 uur de lucht in met KLM.

Wiechert gaat wel mee!!

Wiegert of is het nou Wiechert (?) gaat wel mee naar Leka!

Hij heeft van de week groen licht gekregen van de doktoren (en zijn familie) om toch mee te mogen. Hij moet nog wel ff zorgen voor een doktersverklaring om gedoe bij de check-in bij de KLM op de heen- en terug weg te voorkomen.

We nemen wel wat extra sjorbanden en zwemvesten mee aan boord om hem drijvende te houden met al dat gips.....We gaan tenslotte niet met de "Zonnebloem" vissen in Noorwegen dus de faciliteiten aan boord zijn wat minder luxe.

Enne de enige ziekenpost met ambulance op Leka is op de haven waar ook de visboten liggen dus medische ondersteuning is in de buurt.

Dirk gaat niet mee!!!

Welkom op de blog!

Voor velen is dit de eerste kennismaking met onze vistrip van 2019…we gaan weer naar Leka (Noorwegen) in een ietwat gewijzigde opstelling.

Tja onze grote kok, Dirk, gaat niet mee dit jaar......iets met baby’s (zijn dochter gaat bevallen) en heeele belangrijke vergadering in Griekenland (hij lijkt wel onvervangbaar op het RIVM!!!).

Wij denken dat hij niet zo goed meer durft te varen vanwege een muitende bemanning (http://leka-2018.reismee.nl/reisverhaal/351702/de-vierde-visdag/). Daarom hebben dit jaar niet die bijna-onbestuurbare bruine boot gehuurd maar eentje die makkelijker te varen zou moeten zijn.

Maar terug naar het menu, Dirk heeft er de laatste jaren een handje van gehad het menu steeds ingewikkelder te maken met als groot nadeel dat als hij vis staat te fileren het plaatsvervangende keukenpersoneel vervolgens voor een raadsel staat wat er nu bij wat in de pan moet. Kortom dat kan simpeler….gelukkig heeft Rien ook wel lol in het gekook en de voorbereidingen daarvan. De gehaktballen zijn in iedergeval al bruin!!

Het ongeluk van Wiechert

Vorige week ontvingen we het volgende bericht:

René ik ben vandaag in het ziekenhuis geweest.

En zit nu in het oranje GIPS,was niet gebroken, mijn enkel is wel gekneusd.
Mijn achillespees is ingescheurd, en mijn enkelband gescheurd,en een stukje bot afgebroken ....ik heb nu loopgips

------------------------------------------

Wat was er gebeurd? Wiechert is van een trap gevallen bij het schilderen. Morgen hopen we meer te horen, persoonlijk lijkt het mij een risico om in een wiebelende boot met deze kwetsuren te gaan vissen. Wordt vervolgd......

Haringparty

Afgelopen vrijdag werden de laatste puntjes op de i gezet voor de komende reis. Het versimpelde menu dat werd ingevoerd omdat Dirk dit jaar niet meegaat werd uitgebreid besproken. Rien en Wiegert hebben zich al bekommerd om het vlees. Verder kwam de ietwat spannende heenreis aanbod, we gaan dit jaar op 7 mei met het vliegtuig, de trein de bus en de snelboot naar Leka en dat op 1 dag en we kunnen geen vertragingen gebruiken. Een andere manier is er niet en als we een aansluiting missen dan wordt het improviseren.

Dirk had vrijdag nog wat zoute haringen en gebakken poontjes meegenomen om al vast in de juiste stemming te komen....nou dat is best gelukt gezien de foto's.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!